Când m-am întors de la teatru şi eu am fost trist, gândindu-mă la piesă. Ce uşor este să sintetizezi o piesă.
Să luăm de pildă Romeo şi Julieta: un băiat iubea o fată, dar părinţii nu erau de acord. La sfârşit cei doi mor.
Sau în cazul nostru — Hașteg. Iată:
Au vrut mai mult. De la viaţă. De la partener. De la celălalt. Şi mai ales au vrut iubire. Canci! Au primit posturi, bani, depresie şi tristeţe. Cam asta ar fi în rezumat piesa Haşteg. Pentru mine cel mai viguros şi autentic text românesc … de la Murray Schisgal şi Thomas Lanier Williams III, zis Tennessee Williams, încoace. Nu ştiaţi? Erau români! Sau poate că nu! Dar pentru mine erau. Voinea şi Rotaru continuă calea acestora cucerind universalitatea odată cu primul text de dramaturgie românească, leat 2019.
Decor minimalist. Ceva cutii. Şi scaune. Nu pe scenă, ci deja în sală, la nivelul spectatorilor. Acolo unde se instalează actorii, “la destindere”. În ritmul alert, aproape de insuportabil al textului, flash-back-urile se anunţă prin pauze de întuneric. Aşa urmărim discrepanţa mereu prezentă dintre dorinţă şi realizare.
#feelingblessed
În nouă zeci de minute ai aflat tot ce ai vrut să ştii despre hipsteri şi nu ai îndrăznit să întrebi. Dar ai aflat. Acum spectatorule, că eşti actor, bancher, femeie de afaceri “de succes” sau chiar şef SPP, ştii ce te aşteaptă: trădarea celuilalt, amărăciune, depresie, psihanaliză şi eventual moarte. De’a binelea sau doar pe dinăuntru. Şi, după ce ai râs la multe replici, acum plângi şi simţi cum de atâtea lacrimi, pilonii grei se prăbuşesc.
În locul vostru m-aş duce o dată, de două ori şi iară la Hașteg, să văd piesa asta. Pentru că e un fenomen care redă cu minuţiozitate o epocă, un grup uman, un mod de viaţă. O disecţie a etichetării, a necesităţii de perfecţiune.
Din cei şapte actori pe care l-aş evidenţia? Întâi pe cele patru fete. În ordinea pe care o vreţi voi. Greul textului e acolo. Romantic. Anecdotic. Operă a densităţii. Apoi pe cei trei băieţi care se zbat în plasa ţesută de ele. Ţesută pentru pierderea lor şi apoi a fetelor. Fără happy-end. Ca viaţa.
Haşteg
Spectacolul Hașteg scris de Elena Voineag şi Dana Rotaru se joacă pe 6 și 13 iunie la Cercul Militar Național din București, dar și la Brăila sau Galați. Din distribuție fac parte Elena Voineag, Ana Pasti, Dana Rotaru, Ana Odagiu, Ionuţ Ionescu, Răzvan Răduţă, Denis Ştefan. Află unde și când se joacă spectacolul Hașteg.