Un dialog altfel cu nativii digitali de la AutoVortex

AutoVortex se numără printre cele 145 de echipe ale Generației Z care își dau azi întâlnire la FTC România 2019! Acolo veți vedea creativitatea și istețimea nativilor digitali în acțiune. Citind însă aceste rânduri, veți descoperi o altă față a acestor campioni.

0
FIRST Tech Challenge România 2019
FIRST Tech Challenge România 2019

Mi-a plăcut și îmi place să scriu despre tinerii români care fac lucruri minunate, despre tinerii care știu ce vor și fac să se întâmple lucrurile. Astăzi debutează finala competiției de robotică FIRST Tech Challenge România 2019 și am simțit că e momentul potrivit pentru o discuție cu membrii echipei naționale de robotică AutoVortex. Speranța mea e că ceea ce veți citi o să aducă un strop de lumină la înțelegerea acestor tineri care acum se formează și care aspiră să schimbe lumea. Nu știu, dacă este o reacție la tot felul de informații vehiculate despre mult numita și cercetata Generație Z sau Zen, adică, cei născuți după 1995. E generația nativilor digitali, cea care nu concepe lumea fără internet. Studiile spun că această generație nu vrea să muncească opt ore într-un birou, vrea mult timp liber. Sunt tineri care nu agreează ierarhiile și se simt extrem de capabili. Nu vor să facă compromisuri. Nu le este teamă să spună nu. Au o mai mare capacitate de adaptare decât generațiile anteriore, dar li se reproșează cinismul și faptul că o loialitate scăzută față de angajator, fiind gata să-și schimbe job-ul în mai puțin de un an. Privind în jurul meu, la tinerii Generației Z pe care-i întâlnesc simt că lucrurile nu stau chiar așa, că adevărul e undeva la mijloc.

* * * * *

Reclama

Nativii digitali de la AutoVortex

Printre primii copii cu care am interacționat s-a aflat Adina Grecu (17 ani, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu), care aflându-se deja de doi ani în echipa Autovortex ne-a vorbit cu pasiune atât despre experiențele trecute, cât și despre planurile de viitor. Ne-a mărturisit că vrea să se implice în continuare în tot ce înseamnă robotizare și tehnologie, întrucât își dorește să faciliteze viețile oamenilor:

“Noi suntem oamenii din spate, care ușurează viețile celorlalți. De exemplu, robotul pe care îl facem astăzi și care ia cuburi, în viitor poate fi un aspirator, poate fi o mașină de spălat, de care noi avem nevoie în viața de zi cu zi și care ușurează foarte mult activitățile oamenilor.”

De asemenea, am mai aflat de la Adina Grecu că pentru construirea roboților este nevoie de informații din diverse domenii, o perspectivă cât mai largă fiind cheia succesului:

E important să fi implicat în multe domenii, pentru că trebuie să culegi informații din toate părțile, astfel încât să poți să le folosești și să ai o imagine de ansamblu. Un om care doar stă la calculator și programează nu o să știe niciodată care sunt implicațiile psihologice, biologice, cum poți să faci astfel încât inteligența artificială (AI) să fie cât mai aproape de ce știm noi, de ce vedem la oameni, și asta e foarte important, când faci roboți.

Informatică, muzică și dezvoltare personală

Poate că imaginea pe care majoritatea și-o formează despre copiii pasionați de robotică și informatică este că aceștia sunt prieteni buni cu calculatorul și atât. Timpul petrecut cu aceștia ne demonstrează însă contrariul. Acești copii au hobby-uri diverse, și-și conturează personalități complexe, prin dezvoltarea de aptitudini care mai de care mai diferite. Ioana Maria Ilincescu (16 ani, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu) cântă de șase ani, iar Ioana Song (16 ani, Liceul Ion Creangă) practică vioara și pianul.

Deja de un an în echipa de robotică, pe lângă pasiunea pentru vioară și pian, Ioana ne-a povestit totodată despre orele târzii până la care ajung uneori să lucreze (2-3 dimineața), dar care nu se pot compara cu experiența în sine, care zice ea, merită tot sacrificul. Printre cele mai importante lucruri pe care Ioana simte că le învață în cadrul Autovortex se numără dobândirea de abilități “convertibile”, ce se pot aplica și în alte domenii:

Cred că din acest joc putem să învățăm și alte lucruri care ne-ar ajuta mai departe dacă ne-am alege o altă carieră, poate dacă vrem să facem avocatură de exemplu. Poate te învață să fii atent să nu subestimezi cealaltă echipă (oponenții), plus că înveți să vorbești cu oamenii.

Echipa AutoVortex
Echipa AutoVortex și profesorul Ionuț Valentin Panea.

Asumare și responsabilitate

Tot despre dezvoltarea personală ne-a vorbit și Cudrici Dimitrie Sebastian (15 ani, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu), care consideră că o importanță ridicată o are creșterea rezistenței la stres și la oboseală. Totodată, colaborarea cu membri echipei devine o sursă de inspirație, cât și dobândirea unei vederi de ansamblu a lucrurilor din jur. Deși este doar recrut, făcând parte din echipă de numai 5 luni, Costin Teodorescu (15 ani, Colegiul Național Matei Basarab) poate deja să spună că experiența îl ajută să devină o persoană mai deschisă și mai profundă:

Mă ajută să comunic mult mai mult cu celelalte persoane, iar prin modul în care studiez roboții îmi dezvolt gândirea și mentalitatea.

Pe lângă dobândirea de abilități personale, copiii ne-au vorbit totodată despre o calitate esențială apartenenței la Autovortex: simțul responsabilității. Sentimentul că nu te reprezinți doar pe tine, ca și individ, o face pe Ana Lipianu (15 ani, Colegiul Național Sfântul Sava) să se simtă responsabilă de reprezentarea propriului liceu:

Cred că m-am maturizat 100%, pentru că îmi reprezint liceul în plecări și în echipă. Am rămas, din câte am înțeles, singura de la Sfântul Sava.

Performanța cere investiții!

În pofida aspectelor benefice, discutate cu o parte din echipă, am aflat totodată că reprezentarea țării în afară nu este un lucru ușor. Pe lângă orele nedormite, petrecute în Hubul Autovortex, copiii se lovesc totodată de lipsa de empatie a unor profesori care nu le înțeleg pasiunea, și care îi lovesc ori de câte ori au ocazia. Totodată, un alt obstacol pe care membri trebuie să îl depășească împreună cu familiile lor este autofinanțarea, care vine cu costuri serioase, cauzate de deplasările în țări aflate la mii de kilometri. Mihaela Ioniță (15 ani, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu) ne-a mărturisit: “Părinții mă susțin cât pot, pentru că este foarte greu, costă foarte mult. Există o taxă de participare, pe lângă cea de transport.” Cu toate acestea, cu zâmbetul pe buze, Mihaela ne-a dezvăluit că „peste momentele dificile trecem toți împreună, toți suntem o echipă”. Pentru toți acești elevi minunați apartenența la echipa AutoVortex le aduce o bucurie sinceră. 

O invitație în loc de concluzie … 

FIRST Tech Challenge România (22-24 martie)

First Tech Challenge Romania 2019
BRD First Tech Challenge Romania 2019

Astăzi debutează competiția de robotică FIRST Tech Challenge România 2019. Aflată la cea de-a treia ediție, reunește 145 de echipe de robotică locale și internaționale. Altfel spus, peste 2000 de elevi de liceu din 77 de orașe, și, sperăm noi, cât mai mulți suporteri și prieteni doritori să vadă creativitatea și istețimea nativilor digitali în acțiune. Ceremonia de deschidere are loc mâine la Sala Polivalentă, începând cu ora 10. Tot mâine în jurul orei 15.00, Kip Thorne, astrofizicianul american din spatele filmului ”Interstellar”. Omul de știință care a primit Premiul Nobel în 2017, alături de alți doi cercetători, după ce au reușit să confirme teoria undelor gravitaționale, emisă de Einstein în urmă cu un secol, va ține un discurs în fața participanților la FIRST Tech Challenge România. Ceremonia de premiere va loc duminică, 24 martie, începând cu ora 15.30. Intrarea la eveniment este liberă!

LASĂ UN MESAJ

Scrie comentariul tău
Scrie-ți aici numele aici