Denis Tudor este un tânăr inventator de numai 24 de ani, care a obținut locul I pentru inovație în cadrul SpaceX Hyperloop, o competiție organizată de Elon Musk, în vederea proiectării trenului de mare viteză Hyperloop. În prezent locuiește în Elveția, unde cercetează în continuare aplicabilitatea proiectului Hyperloop, și unde urmează cursuri de doctorat în cadrul Școlii Politehnice Federale din Lausanne, cotată numărul 2 în lume pentru calitatea cursurilor de energie și inginerie.
Elevul mediocru ajuns olimpic la matematică
Rugându-l pe Denis să ne povestească despre el, acesta nu numai că ne-a impresionat prin modestia cu care ne-a vorbit despre cele realizate, dar ne-a dovedit totodată că nimic nu este imposibil. Provine din Mangalia, Dobrogea, și, deși în primii ani de liceu s-a considerat un elev mediocru, începând cu clasa a 11-a, apucându-se mai serios de studiat, a devenit olimpic la matematică. Acesta a fost însă doar începutul succesului, peste câțiva ani terminând Politehnica (Facultatea de Electronică) în calitate de șef de promoție. Ambiția l-a purtat însă în direcția competiției prestigioase organizate în 2015 de Elon Musk, la care a participat împreună cu membrii echipei rLoop, o echipă formată integral din membri unei comunități online.
Foto: Denis Tudor, arhiva personală
Aventura Hyperloop
După ce s-a înscris în echipa formată pe Reddit, Denis a participat alături de noii săi parteneri la competiția organizată în Texas, unde deși nu se cunoșteau niciunul, au reușit să obțină locul întâi pentru design, la o competiție la care au concurat împotriva a peste 1000 de echipe. Acest premiu a reprezentat pentru echipa rLoop biletul de intrare la competiția pentru care au creat o capsulă ce le-a adus prestigiosul premiu întâi pentru inovație. Premiul acesta a venit însă în urma multor ore de muncă, și momente de îndoială: „Noi am insistat foarte mult să meargă, și am reușit, dar foarte târziu. Cumva rămăseserăm foarte dezamăgiți„. Festivitatea de premiere avea să le aducă zâmbetul pe buze membrilor Rloop, pe care premiul obținut i-a luat prin surprindere.
Hyperloop, trenul viitorului
Discutând cu Denis, acesta ne-a povestit și despre beneficiile trenului de mare viteză Hyperloop. Pe lângă faptul că este un proiect eco-friendly, totul funcționând pe bază de electricitate, ajutând la reducerea de emisii CO2, Denis ne-a dezvăluit că avantajul principal al acestui tren va fi viteza, oferind posiblitatea de a circula foarte rapid, „până la viteza sunetului, ceea ce va permite o mobilitate foarte bună.”
Pentru a vă face o idee ce schimbari va aduce în viața oamenilor acest tren de mare viteză, pot să vă spun că distanța dintre Los Angeles și Las Vegas care acum se parcurge cu mașina pe autostradă în aproximativ 4 ore, Hyperloop o va face în doar 30 minute.
Deși acest proiect ar putea crea adevărate rețele între marile orașe ale lumii, Denis ne-a precizat că și costurile sunt pe măsură: „Costul unui tunel pe km este în jur de 25 milioane de euro, ceea ce va ridica niște costuri enorme, de aceea în prezent se fac studii, ce analizează locurile unde fluxul de populație este ridicat.”
Virgin Hyperloop One – ultimele noutăți
Foto: Hyperloop One
Din 2013 când Elon Musk a menționat prima dată despre ideea acestui proiect și până astăzi, proiectul Hyperloop a beneficiat de câteva serii de investiții semnificative, lucru care a dus la o dezvoltare extrem de rapidă a proiectului. Practic, în august 2015 a început construcția centrului de dezvoltare DevLoop în statul Nevada, iar primul mare test al trenului a avut loc doi ani mai tarziu. Pe 12 octombrie 2017, grupul Virgin condus de Richard Branson încheie cu partneriat strategic cu Hyperloop One, iar trenul primește numele de Virgin Hyperloop One.
Primele 3 rute aflate deja în construcție se află în Statele Unite (ruta Los Angeles – Las Vegas), Dubai (Dubai – Abu Dhabi) și India (Mumbai – Puna). De asemenea, există deja numeroase studii de fezabilitate pentru diverse rute și aflate în diverse stadii de deșfășurare.
Anul trecut, august 2018, Virgin Hyperloop One și ADIF (Administratorul Căilor Ferate Spaniole) au făcut public parteneriatul strategic și acordul privind construcția primului centru de dezvoltare din Europa, mai exact în regiunea Andalusia (Malaga). Acesta va avea o suprafatață de 19.000 mp, iar valoarea anunțată a invesțiției este de aproximativ 500 milioane USD. Inaugurarea centrului este preconizată pentru anul 2020.
Ar aduce acasă corectitudinea elvețienilor
În prezent Denis urmează studii de doctorat la Școala Politehnică Federală din Lausanne, Elveția, unde studiează în continuare despre Hyperloop. Ne-a mărturisit că momentan se simte dezamăgit de situația politică actuală, și că este prea devreme să ia o decizie cu privire la întoarcerea în țară. Dacă ar putea, ar aduce însă corectitudinea cu care lucruile se petrec în Elveția. Din propria sa experiență, a concluzionat că în Elveția „nu prea sunt oameni care să fie incapabili în funcții publice”, aceștia fiind bine pregătiți, capabili de discernământ în luarea unei decizii.
Împăcarea cu sinele, cheia succesului
În încheierea interviului, vorbind cu Denis despre obstacolele care i-au stat în cale pe parcursul carierei, acesta ne-a relatat că pentru el nu este niciun obstacol mai greu de depășit și mai recurent decât lupta cu sinele. Din punctul lui de vedere, este foarte important să rezolvăm problemele pe care le avem cu noi înșine, întrucât „toate problemele sunt în noi și țin de noi„. De asemenea, Denis a considerat foarte importantă încrederea de sine, mai ales atunci când obstacolul vine din exterior. Deși, au existat momente în care ceilalți s-au îndoit de posibilitatea reușitelor lui, „puterea de a te asculta pe tine însuți este cel mai bun lucru pe care poți să îl faci pentru tine ca persoană„.