Astăzi revenim cu o nouă poveste 100% românească, dospită din aluat de legume gustoase crescute în grădină, fructe sănătoase, brânzeturi îmbietoare, rețete străvechi, iubire și amintiri din copilărie. Coaptă cu iubire și respect pentru tot ceea ce este tradițional și autentic românesc, în căminul Amaliei și a lui Vali Iancu, povestea marketplace-ului ,,Bunătăți Românești” ne-a făcut să batem la poarta lor într-o zi de noiembrie, cu soare. S-a deschis larg, iar două zâmbete generoase ne-au întâmpinat. O atmosferă de casă primitoare ne-a îmbrățișat cu căldură și am lăsat orice formalitate deoparte. Ne-am așezat la măsuța din bucătărie și am început să povestim.
✰ ✰ ✰
Ana Maria Bogdan: Dragii mei, orice poveste are un început, deși am senzația că cele de azi nu toate mai debutează cu „a fost odată ca niciodată”! Așadar, Amalia, Vali, spuneți-ne și nouă cum a debutat povestea Bunătăților Românești.
Amalia Iancu: Povestea noastră chiar începe cu „era odată, în casa bunicilor”! Amândoi am copilărit la țară, la bunici și ne amintim cu drag, de acele vremuri, de simplitatea lucrurilor și de modul în care era trăită și simțită viața. Nu era o varietate atât de mare ca astăzi și de aceea apreciai mult mai mult ceea ce aveai și chiar te bucurai. Credința și valorile îi apropiau pe oameni și când se strângeau, seara, după o zi de muncă la câmp, savurau bucatele pregătite cu atâta drag de gospodina casei – în cazul nostru aceasta era bunica. Servitul mesei era prilej de bucurie în casă. Mâncarea era preparată cât mai simplu posibil, din legume cultivate în propria gospodărie, ouă și carne proaspete de la păsările crescute libere prin curte sau preparatele puse în cămară pentru iarnă, lapte de la văcuța familiei, iubită de toată lumea și brânză făcută cu cheag și pusă în strecurătoare, la scurs.
Eu sunt moldoveancă, și, deși am venit în București în 2004, sufletul meu a rămas în ținuturile Moldovei, cu tot ce are ea mai frumos și mai bun: oamenii, locurile, tradițiile, muzica! Și, nu în ultimul rând, bucatele moldovenești tradiționale: borșul de găină acrit cu borș de putină și dres cu smântână, poalele-n brâu, cârnații afumați pregătiți după tăiatul porcului și puși pe iarnă în untură de porc, cozonacul cu cremă de nucă, hribii cu smântână și mămăliguță, zacusca de ghebe, etc. Toate acestea se păstrează și acum în familia noastră, la rudele mele din Moldova, care ne așteaptă cu tot felul de bunătăți, de fiecare dată, când le călcăm pragul.
Vali Iancu: Noi iubim tradițiile! Ne place mâncarea bună și sănătoasă, cât mai puțin procesată. Ideea Bunătăților Românești a apărut din nostalgia acelor vremuri și din dorința de a descoperi și de a susține acei mici producători locali, care încă se mai străduiesc să păstreze vie tradiția moștenită și gustul autentic al produselor românești.
Gândindu-mă la originile mele, sunt pe jumătate bucovinean și pe jumătate muntean. Deși am crescut în București, vacanțele mi le petreceam la bunici. Așteptam cu mare bucurie acele perioade, pentru că eram răsfățat, cu tot felul de bunătăți: plăcintă cu dovleac sau cu brânză, făcute în cuptorul cu lemne, scovergi, ciorbă de găină cu tăiței de casă, scrijele de cartofi, coapte pe plită, cu mujdei de usturoi. Am avut o copilărie frumoasă la țară, de care-mi aduc aminte cu drag și care a fost sursă de inspirație pentru Bunătăți Românești.
Bunătăți Românești — o afacere de familie
Ca să păstrez oarecum tonul de început al acestei discuții, spuneți-mi, Bunătăți Românești a crescut peste noapte? Ați găsit cumva „nişte sălăţi foarte minunate” în acea grădină a Ursului de care noi nu știm?
Amalia: Ar fi fost frumos să fie așa! Dar, oricât de frumoase sunt, basmele rămân în sfera imaginarului! Noi, trăim în România reală! Totuși, ar putea fi o asemănare. Ca să ne împlinim visul, fiecare are încercările sale, precum Harap-Alb a avut de trecut probele Împăratului Roș. Altfel spus, ideea proiectului nostru ne-a venit acum câțiva ani. Din lipsă de timp și alte priorități, am tot amânat punerea ei în practică. Iar anul acesta, în martie, i-a venit sorocul!
Suntem preocupați să mâncăm sănătos și selectivi atunci când alegem ce punem în farfurie, așa că ne-am gândit, că am putea face asta pentru noi, pentru cei apropiați nouă și pentru toți românii, în general. În plus, așa am fi putut ajuta și micii producători locali să devină cunoscuți și să-și vândă produsele, oferindu-le mediul online ca o alternativă, la modalitățile clasice de vânzare (ex. în piețe, târguri, mici băcănii, retaileri etc). Și în plus, aici te adresezi unui număr mult mai mare de clienți, de la nivel național. Așa a apărut marketplace-ul Bunătăți Românești!
Vali : bunatatiromanesti.ro este o platformă online, unde micii producători locali își pot vinde produsele alimentare, prin intermediul propriului magazin online, creat pe platformă. Pentru nume, voiam ceva care să sugereze oricui că e vorba de ceva bun de mâncare … că tot ce se găsește acolo, e produs în România și așa ne-a venit ideea numelui de Bunătăți Românești. Am avut norocul să fie disponibil și domeniul!
Separarea responsabilităților, cheia reușitei
Nu este tocmai ușor ca un cuplu să gestioneze împreună o afacere! Care este rețeta voastră? Cum reușiți să gestionați împreună o afacere, dar și relația de cuplu?
Amalia: E adevărat, dar noi suntem norocoși și ne reușește. De la început ne-am împărțit sarcinile, în funcție și de priceperea fiecăruia. Eu m-am ocupat și sunt responsabilă în continuare, de textele de pe site, vânzarea serviciilor oferite de platformă, de găsirea și dezvoltarea relațiilor cu producătorii, promovarea site-ului în mediul online etc. Vânzari & marketing, cu alte cuvinte.
Vali : Iar eu, m-am ocupat și mă ocup în continuare cu partea tehnică. Mai bine zis, partea de web design a site-ului, administrarea și funcționarea platformei, crearea și actualizarea ghidului de utilizare, suport IT pentru clienți/parteneri etc. Împreună însă setăm magazinele și listăm produsele producătorilor în spațiile lor de pe site. Este bonusul nostru, pentru ei. În plus, ne dorim ca site-ul să arate și să se comporte unitar, să conțină informații complete pentru clienți și să fie atractiv, în același timp. Odată setat magazinul, fiecare producător este responsabil de calitatea produselor livrate, de stocuri, de ambalarea și expedierea acestora către clienți, prin curierul agreat de ei. Iar, ca sa-ți răspund concret la întrebare, a durat 8 luni, până când am lansat marketplace-ul. A fost o muncă de echipă susținută, doar noi doi, realizată cu fonduri proprii și suntem mândri de rezultat.
Probele antreprenoriatului
Amalia și Vali, care au fost balaurii cu care v-ați înfruntat? Știți voi, acele întrebări, ezitări, temeri, dubii, care apar în mod inevitabil atunci când pornești în aventura antreprenoriatului?
Amalia: După o experiență de aproape 20 ani în domeniul resurselor umane, în mai 2019, am decis că e momentul să fac un pas în lumea antreprenoriatului. Astfel, am renunțat la job-ul pe care-l aveam într-o companie multinațională, pentru a-mi deschide propria agenție de recrutare de personal. Lucrurile mergeau bine, dar odată cu venirea pandemiei, cererea de resurse umane s-a diminuat semnificativ și nu mai era constantă. M-am decis atunci, să mut în plan secund zona de recrutare (ne ocupăm, doar când apar proiecte). Eu sunt întreprinzătoare din fire și flexibilă. Mă adaptez din mers la schimbări, caut în permanență soluții și mi-am zis că trebuie să fac și altceva. Ne-am sfătuit și împreună cu soțul meu, am luat decizia să punem în practică ideea noastră mai veche. Un marketplace online cu produse românești de la producătorii locali.
Aventura antreprenoriatului presupune asumare de riscuri și de responsabilități pentru deciziile pe care le iei. Roadele le culegi ulterior. Având deja experiența conducerii unei afaceri proprii, am știut încă de la început că vor fi provocări: mult mai multe ore de muncă, incertitudinea unui venit lunar constant. Dar, pe de altă parte, ai și unele avantaje: ești „propriul tău șef”, îți poți stabili programul de lucru și-ți poți doza efortul depus într-o anumită perioadă, iar dacă vrei să-ți crești business-ul, ai libertatea să iei decizii și să-ți asumi și consecințele, evident. Fiecare alege ce-și dorește în viață.
Cred că ceea ce ne-a îngrijorat a fost în primul rând momentul lansării marketplace-ului nostru. Acesta a coincis, din păcate, cu dubla criză în care ne aflăm — cea medicală și cea economică. În plus, concurența este acerbă în piață, și au apărut multe proiecte apropiate de al nostru, în această perioadă.
Vali: Eu aș adauga o oarecare temere privitoare la deschiderea românilor pentru susținerea business-urilor locale. Deși știu că ar fi bine s-o facă, pur și simplu n-o fac sau nu într-o măsură prea mare. Poate că e o chestiune de mentalitate. Nu e o situație ușoară pentru nimeni, atenția la buget este mare, dar parcă ar trebui să existe mai multă solidaritate. Produsele micilor producători au, în general, prețuri mai mari decât produsele convenționale/de volum din hipermarket-uri, dar au și o calitate mai bună, sunt în cantitate limitată, sunt naturale (fără aditivi), unele chiar certificate bio/atestate tradițional (cu acte în regulă), ce respectă niște norme. Astfel, costurile de producție se adună, iar producătorii trebuie să genereze și ei profit.
Mi-e la îndemână să înțeleg astfel de lucruri. Și mie îmi sunt familiare deopotrivă avantajele și riscurile de a-ți dori să fii propriul stăpân. De câțiva ani lucrez ca freelancer în zona de webdesign. Acest proiect face parte din portofoliul meu, dar în mod evident are o încărcătură și semnificație specială. Am pus suflet și am muncit mult la el, pentru că am vrut să fie „the best”. Cea mai mare provocare în acest proiect a fost să găsesc soluția software potrivită, să o adaptez, la nevoile noastre și să o fac funcțională. Acum, privind la rezultat, pot spune că a contat mult că am lucrat în echipă. Ne-am completat de minune, iar efortul nostru n-a fost în zadar.
Mulțumiri pentru zânele bune și spiriduși
Știu că în ciuda tuturor piedicilor, undeva își face apariția și o Zâna Bună sau niște spiriduși harnici dornici să ajute. Acesta este și cazul vostru?
Amalia: Am avut alături de noi o Zână Bună și un Prinț al ei – este vorba de prietenii noștri, Nicoleta și Marian. Au crezut în proiectul nostru încă de la început, ne-au dat sfaturi și ne-au încurajat. Tot ei au făcut și prima comandă pe site, ca să ne meargă bine. Din acest motiv dorim să le mulțumim acum și public pentru tot ce au făcut pentru noi. De altfel, Nicoleta este și consilierul nostru financiar-contabil. Este administratorul unei societăți de expertiză și consultanță fiscală, fiind alături de noi încă de la început. Este extrem de important, când te afli la început, să te poți baza pe sfaturile unui profesionist competent, care să vină cu soluții, date cu promptitudine.
Vali: Și ați intuit bine, am avut și 2 Spiriduși pe aproape. Este vorba de alți prieteni ai noștri, Tasica și Nicu. Ei au venit cu idei noi și ne-au recomandat producători. Au testat chiar platforma la final și ne-au dat sfaturi pentru completări/modificări. Și lor le suntem recunoscători pentru deschidere și pentru faptul că ne-au fost alături.
Bunătăți românești livrate la ușa
Și care ar fi cămările de unde aduceți voi bunătățile românești? Ce fel de produse pot cumpăra românii din marketaplace-ul online Bunătăți Românești?
Amalia: Avem câțiva producători care au avut încredere în proiectul nostru și ni s-au alăturat, încă de la lansarea platformei. Ne mândrim tare mult nu doar că i-am ales pe „sprânceană”, cum s-ar zice, ci și pentru că fiecare are o poveste aparte. Am avut câteva criterii de selecție a producătorilor. I-am verificat să fie certificați/autorizați, ca să fim siguri că producția se face în siguranță. Apoi ne-am uitat ca în produse să predomine materia primă locală, fie din propria gospodărie, fie din împrejurimi sau alte județe. Ne-am asigurat că funcționează ca o entitate legală și că pot livra produsele la nivel național, prin curierul ales de ei.
Vali: Și, ar mai fi ceva! Deși nu ne-am propus, se întâmplă ca producătorii locali, partenerii cu Bunătăți Românești, să provină din diverse zone ale țării. Cumva avem sentimentul că dăm mână cu mână, că ne strângem împreună pentru a aduce la ușile tuturor bunătăți românești. Sunt produse pentru toate gusturile, de la brânza cu negrilică, la rulada de cașcaval cu măsline și gogoșari, miere, făină și uleiuri presate la rece, siropuri și sucuri naturale, dulcețuri și gemuri fără zahăr. Așadar, am vrea să le mulțumim și lor cu recunoștință și în ordine alfabetică — Brânzeturi Viofanny (Săveni, jud.Botoșani), Crama Aurelian Lupu (Urechești, jud.Vrancea), Dulceața Veronica (Alexandria, jud.Teleorman), De Albine (Ciofliceni, jud.Ilfov), Ecoprods (Dorohoi, jud.Botoșani), Luna Solai (Luncani, jud.Cluj), Merita Bio (Cheresig, jud.Bihor), Roadele Stupinei (Dragoș Vodă, jud. Călărași), Scrijele de Fructe (Valea Ursului, jud.Iași), Stupina Ecologică Fântânele (Fântânele, jud. Constanța) și Sucuri naturale aRoma (Fălticeni, jud. Suceava).
Amalia: Sunt tot felul de bunătăți care merită încercate! Eu pot să vă spun că deja am câteva pe care le-am trecut la „favorite”! Tinctura de propolis și amestecurile apicole pentru imunitate și uleiul de nucă Bio presat la rece, scrijelele de fructe și sucurile naturale, pentru sănătate. Dulceața de caise cu păstăi de vanilie și sâmburi și cea de piersici și pepene galben cu martini, ca răsfăț la micul dejun. Iar, telemeaua cu negrilică, zacuscă de vinete cu ardei copți un pic iute și vinul demisec Lia sunt perfecte la cină.
Cu optimism despre viitor
Sunteți abia la început, cu siguranță aveți și planuri pentru viitor? Ce anume sperați să se întâmple?
Vali: Pentru moment, suntem preocupați cu promoțiile de sărbători. Pe de altă parte, după ce va trece febra acestor zile, ne vom concentra eforturile ca să atragem și alți producători pe platforma noastră. Pentru următorii ani, ne-am dori să aducem lunar pe platformă 10 noi producători care să fie interesați de un parteneriat de lungă durată. Vrem să creștem împreună, să învățăm să fim solidari și să susținem afacerile mici locale. În această perioadă incertă și impredictibilă pentru toată lumea, suntem optimiști și realiști totodată, dorindu-ne o creștere sănătoasă a business-ului, pas cu pas, alături de partenerii noștri. Punem mare accent pe calitate, seriozitate și corectitudine – sunt valori în care noi credem și ne așteptăm să fie împărtășite și de partenerii noștri. Vrem să creștem sănătos și solidari împreună!
Amalia: Pentru că tot a rostit Vali cuvântul magic, „sănătos”, aș vrea să adaug ceva. E vorba de speranța pe care o avem pentru o viață mai sănătoasă. Este mare diferența dintre a te hrăni și a mânca sau a-ți umple burta. Decât să dăm banii pe medicamente și tratamente, mai bine să-i dăm pe mâncare de calitate. Acest aspect face parte din demersul pe care îl face Bunătăți Românești, punând în vânzare produse de calitate, naturale și certificate bio/atestate tradițional.
Un gând despre România
Înainte de a-mi lua la revedere, mai am o ultimă întrebare, pe care aș numi-o „tradițională” pentru că o adresăm tuturor antreprenorilor români cu care stăm de vorbă. Dacă ar fi să-mi alegeți 1 singur lucru, oricare ar fi el care pentru voi este România, care ar fi acela?
Amalia: Pentru mine, România înseamnă Bucovina! Mă simt fascinată de peisajele de acolo, de ospitalitatea oamenilor, de tradiții, de muzica populară, de ia și costumele tradiționale. De fiecare dată când merg în zonă, mă încarc cu energie, prind putere.
Vali: Eu mă gândesc la mămăliguță cu sărmăluțe și smântână, atât de apreciată de noi, românii. E autentică, e românească și binevenită la toate ocaziile, dar mai ales la Crăciun!
Amalia și Vali, vă mulțumim pentru inspirație și poveste! Și, pentru că am tot vorbit de zâne bune și spiriduși, urarea noastră este ca, precum Făt Frumos din Lacrimă, Bunătăți Românești să crească „într-o lună cât alții într-un an.”